Haltelepítéskor a megyei horgász szövetség többnyire 4-6000 kilogramm pontyot hoz el egyszerre, amit kádaktól függően annyi helyen telepít, ahány kádban érkezik a hal; a hal ilyenkor 5-6 kádas kamionnal érkezik. Amennyiben ragadozót telepítünk, akkor nem csúszdával/ponyvával történik a telepítés (néhány alkalom kivételével), hanem a halat a kollégák a kocsiról leszákolják, kosarakkal telepítik, nagyobb területen szétterítve a halat. A telepítések folyamatosak, minden vízterületre kerül hal, a halgazdálkodási tervet mindenhol teljesítjük, sőt túlteljesítjük.
Németh István, a Tógazda Zrt. (amelytől a megyei szövetség és a hozzá csatlakozó vármegyei egyesületek is halat vásárolnak) és a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke a megyei horgász szövetség kérdésére nemrégiben elmondta, hogy az időjárás, a lehalászásnál a fajok aránya, a lerakodás körülményei, a szállítóautók esetleges megsüllyedése mind szerepet játszanak egy-egy haltelepítésnél. Mivel egy kocsival több helyre, több egyesületnek is szállítanak, könnyen lehetnek késések, ami felesleges idegeskedést szül. Hozzátette, nem veszik bizalmatlanságnak, ha haltelepítéskor a felrakodáshoz odamennek az érintett egyesületek képviselői, mert a szállítónak is könnyebbséget jelent, ha valaki ellenőriz, majd mutatja, hova kell a halat lerakni.
A témát folytatva bemutatjuk, mi a menete a haltelepítésnek és a megyei horgász szövetség milyen feladatokat végez ennek kapcsán. Először is szögezzük le: a szövetség halőrei a telepítések alkalmával a helyszínen ellenőrzik a hal mennyiségét, minőségét.
- A szövetség többnyire 4-6000 kilogramm pontyot hoz el egyszerre, amit kádaktól függően annyi helyen telepít, ahány kádban érkezik a hal; a hal ilyenkor 5-6 kádas kamionnal érkezik. Egy-egy kádban időjárástól (hőfoktól) függően 400-1000 kilogramm hal van. A kamion csak olyan helyen tud telepíteni, ahova biztonsággal le tud menni és onnét fel is tud jönni. Ezek a kamionok még a településeken sem mindenhol közlekedhetnek a súlyuknál fogva, ezért bár a horgászok vágya az lenne, hogy a horgászhelyük közelében telepítsünk, minden víz mellett megvannak azok a pontok, ahol telepíteni tudunk
- amennyiben ragadozót telepítünk, akkor nem csúszdával/ponyvával történik a telepítés (néhány alkalom kivételével), hanem a halat a kollégák a kocsiról leszákolják, kosarakkal telepítik, nagyobb területen szétterítve a halat, de ilyenkor nem is 6000 kilogramm halról van szó
- A telepítések folyamatosak, minden vízterületre kerül hal, a halgazdálkodási tervet mindenhol teljesítjük, sőt túlteljesítjük (erre a törvény bizonyos mértékig lehetőséget ad)
- A telepített halak minden híreszteléssel ellentétben nincsenek ivartalanítva…
- Azt, hogy egy-egy területre mikor érkezik meg a hal, nagyon nehéz előre megadni, mivel a legtöbb esetben a halat reggel kezdik el lehalászni és folyamatosan válogatják, mérlegelik, rakják fel a halőrök ellenőrzése mellett a kocsikra. A telepítés ugyan előre megtervezett útvonalon történik, de adódnak mindig előre nem látható problémák. Ilyen például, hogy csak nehezen lehet bemenni az adott helyre, annyira elhúzódik a telepítés, hogy a sofőrnek pihenőidőt kell kivennie, így tovább csúszik a telepítés. Sokszor éjszakába nyúlóan végeznek csak a kollégák a telepítéssel.